Jaki jest sztruks?

Postanowiłam podzielić się z Wami moją wiedzą i doświadczeniem z materiałem, jakim jest sztruks. A więc:

1. Co to jest sztruks?

Sztruks (znany również jako kord), jest tkaniną bawełnianą, rzadziej wełnianą. Cechuje się widocznymi prążkami po prawej stronie materiału:



2. Do czego można go użyć?:

Pasuje przede wszystkim do jesiennej i zimowej garderoby wierzchniej, np.:  płaszczy, żakietów, kamizelek, spodni, spódnic, w określonych przypadkach do sukienek, choć przyznam, że raczej do tych pozbawionych rękawów.. Sprawdzi się również jako zewnętrzna warstwa torebki oraz poszewka na poduszkę.

Przykładowe zastosowanie materiału na spodnie:



3. Jak się go szyje?:

Najważniejsze, co trzeba pamiętać, to że sztruks posiada wyraźny kierunek włosa. To znaczy, że jak się go pogłaska, to w jedną stronę włos układa się gładko i dłoń przesuwa łatwiej. Należy każą część wykroju kroić zgodnie z kierunkiem włosa, czyli, gdy występują na wykroju strzałki, układać je w tym samym kierunku, co kierunek włosa. Jeśli już zdarzy Ci się skroić którąś część "pod włos", krój konsekwentnie wszystkie tak samo, bo inaczej różnice kierunku będą się później bardzo rzucały w oczy.

Sztruks strzępi się na brzegach. Należy je zabezpieczać albo wąskim ściegiem zygzakowym ( długości 1-2), albo overlockiem, jak ktoś posiada. Polecam stosowanie szwu francuskiego, jednak z uwagą, aby zostawiać wtedy o 0,5 cm- 1 cm więcej zapasu (jeśli do zwykłego materiału zostawiasz zapas 1,5 cm, do sztruksu zostaw co najmniej 2 cm). Jeśli już zapomnisz, możesz szwy ukryć pod ozdobną tasiemką:



Samo zszywanie ze sobą kawałków materiału jest łatwe, stębnówka długości 3- 4 wystarczy. Trzeba tylko zachować ostrożność na fragmentach, kiedy do zszycia jest kilka warstw materiału. Zwykła igła o numerze 90 wystarcza.

4. Co z konserwacją i przechowaniem?

Przed szyciem materiał należy wyprać, aby sprawdzić, czy ma tendencję do kurczenia się. Jeśli ma- należy poddać dekatyzacji.

Prasowanie: Żelazko ustawić na temperaturę odpowiadającą ok. od 2 do 2,5 kropki.

Przechowywanie: Nie ma specjalnych wymagań. Nic się nie stanie, jeśli leżą ładnie złożone na półce, jednak, u mnie np. wszystkie spodnie zawsze mają swoje miejsce na wieszakach. Chociażby po to, aby łatwiej było znaleźć odpowiednią parę;)

Mam nadzieję, że wyjaśniłam całkiem wyczerpująco ten temat. W razie pytań- proszę śmiało pisać:)

19 komentarzy:

  1. Świetny post :) Sztruks lubię, ale cienki, z grubym mam problemy. Na przykład teraz mam pokaźny kawał grubego, beżowego sztruktu - bardzo ładny, ale na co? Chyba tylko na poduszkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Poduszka, czemu nie, ale ja bym pomyślała o płaszczu:)

      Usuń
  2. Sztruks jast fajnym materialem, ale mam wrazenie, ze troche wychodzi z mody. Za moich bardzo mlodych czasow na spodnie ze sztruksu mowilo sie "wycieraki" bo sztruks lubi sie wycierac ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to prawda, że supermodny nie jest już od jakiegoś czasu. Jednak ja go bardzo lubię za to, że jest przyjemny w noszeniu i na zimę sprawdza się lepiej, niż dżins. Miałam kiedyś spodnie sztruksowe, które niemalże 10 lat przetrwały:)

      Usuń
  3. Mam 2 marynarki sztruksowe, bardzo je lubię i nadal noszę. W sobotę i niedzielę mam zajęcia. Czy w poniedziałek mogę dopiero wypełnić Twoją ankietę? Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skądś to znam, ja też mam w te dni zajęcia. Oczywiście, że możesz:) Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Świetne kompendium, dzięki. Nie szyłam nigdy sztruksu, choć bardzo lubię sztruksowe spodnie i mam nadzieję że w końcu ten dzień nastanie że sobie takie zrobię sama :)
    Zabieram się za ankietę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się podoba:) Nastanie, wystarczy znaleźć ładny model do uszycia i wtedy inwencja sama się pojawia:) Dziękuję bardzo:)

      Usuń
  5. Świetny post. Bardzo lubię sztruksowe spodnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kiedyś dużo szyłam ze sztruksu, lubię ten materiał. Szyłam sobie płaszcze i kurtki, może powinnam uszyć spodnie ? Twoje spodnie są rewelacyjne, proste ale dzięki wzorom na materiale są bardzo oryginalne! Super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Możesz spróbować, będziesz mieć idealne spodnie na zimę i dopóki się nie ociepli.

      Usuń
  7. Bardzo profesjonalny post. Nie mam pojęcia o szyciu, ale przy takich postach można dużo się dowiedzieć. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam służyć wiedzą i radą:)

      Usuń
  8. ja sztruksu nei lubie...:( ale zaraz wypelnie ankiete, wydaje sie ciekawa, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy coś innego lubi:) będę bardzo wdzięczna, pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Bardzo fajne spodnie, super pomysł:)

    xoxo
    http://monic-dzej.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © Szycie Marii Tamary , Blogger